CISAC Member Societies and European Organisations Respond to European Commission’s Copyright Package

Summary
CISAC societies ADAGP, GEMA, PRS for Music, SACD, La SCAM & SGAE as well as organisations Authors’ Group, European Coalitions for Cultural Diversity (CEDC) & IMPF React to EU Copyright Proposal
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ADAGP (in French) 

Directive droit d’auteur : l’essentiel est préservé mais des questions d’importance restent encore à traiter

Après les annonces inquiétantes de l’automne 2014, la proposition de directive sur le droit d’auteur dans le marché unique numérique présentée ce 14 septembre par la Commission européenne - nourrie par de nombreux échanges, consultations et études d’impact - se révèle finalement équilibrée.

Trois nouvelles exceptions aux droits des créateurs sont prévues (Text and Data Mining, enseignement numérique à distance et conservation du patrimoine culturel) et leur champ d’application est abordé avec une relative prudence. Il conviendra cependant et nécessairement d’apprécier les incidences de leur mise en œuvre.

L’ADAGP et ses artistes saluent le fait que, comme le Vice-Président Andrus Ansip l’avait annoncé lors de l’entrevue du 5 septembre, la Commission considère que l’exception de panorama ne nécessite pas d’harmonisation au niveau européen. Elle renvoie cette question aux États membres, constatant que la plupart d’entre eux ont déjà légiféré sur le sujet.

L’ADAGP remercie le Président de la Commission européenne Jean-Claude Juncker, le Vice-Président Andrus Ansip et le Commissaire Günther Oettinger d’avoir su entendre qu’il ne fallait pas fragiliser davantage le droit des artistes.

Il est satisfaisant de noter que la Commission préconise le recours à la gestion collective des œuvres indisponibles. C’est la reconnaissance que ce système est un outil efficace et pertinent pour gérer les droits des auteurs en adéquation avec les besoins des utilisateurs.

L’ADAGP affirme qu’il est nécessaire qu’une telle solution puisse également être mise en place pour les moteurs de recherche d’images. La France a d’ailleurs ouvert la voie en introduisant ce mécanisme dans la loi « Liberté de création, architecture et patrimoine » du 7 juillet dernier. Les artistes demandent à ce qu’il soit étendu au niveau européen.

Ce serait une concrétisation majeure, du souhait de la Commission de rééquilibrer le partage de la valeur sur internet en faveur des créateurs.

Les moteurs de recherche comme les plateformes, qui profitent d’une valeur ajoutée significative basée sur l’utilisation des œuvres, doivent dès lors rémunérer les créateurs.

Grand absent de la proposition : le droit de communication au public si affaibli par la Cour de justice de l’Union européenne. Une solution doit pourtant être trouvée.

Lors des discussions à venir au Parlement européen, l’ADAGP et ses artistes auront à cœur de faire prendre pleinement conscience aux élus des enjeux de cette directive en matière de diversité culturelle et d’économie de la création.


GEMA (in English) 

EU Copyright Modernisation: First steps towards a fair and balanced relationship between authors and online platforms

The EU Commission has presented its plans for a modernisation of copyright. The position of authors should be reinforced with a focus on improving how they assert their rights vis-a-vis online platforms. In addition, access to creative contents in the online sector should be improved by a simplified rights clearance in Europe. GEMA considers the Commission’s efforts as an important first step in order to establish fair conditions for creative content on the digital common market.

CEO Dr Harald Heker says: “With its proposal for a copyright review, the EU Commission is sending an important signal that the value transfer of creatives towards platform operators in Europe can no longer be tolerated. For fair conditions regarding digital usage of creative content, there must be no ambiguity left that platforms such as YouTube are actively involved in making content protected by copyright publicly available. Legal safeguards have to be established so that these platforms can no longer hide behind privileged positions regarding the liability for host providers, which are intended for purely passive service providers.”

Internet platforms generate substantial economic gains by exploiting creative content. The main benefactors are the platform operators which take recourse to an unclear legal situation in order to not pay creatives at all or below value. At the same, platform providers such as YouTube are competing with licensed online services such as Spotify or Deezer. This impedes the development of a common market which is characterised by cultural diversity and fair competition. The EU Commission is now planning to correct this aberration referred to as “transfer of value” or “value gap”.

More than 22,000 creatives had recently signed a Europe-wide petition and called on the EU Commission to close “economic and legal backdoors” for online platforms in the course of the impending review.  The signatories include many GEMA members such as Klaus Meine (Scorpions), Wolfgang Niedecken and Smudo (Die Fantastischen Vier) as well as artists such as Charles Aznavour, Andrea Bocelli and David Guetta.

The copyright ‘packet’ presented today also comprises the proposal to introduce a new regulation to improve the access to TV and radio programmes in Europe. Dr Harald Heker comments: “We are pleased that the important role of collective rights management via collective management organisations is being strengthened. A technology-neutral reform of the existing regulations on cable re-transmission is going to significantly simplify the rights clearance process for new providers and therefore also improve the access to the relevant contents for consumers.”

GEMA represents the copyrights of more than 70,000 members (composers, lyricists and music publishers) in Germany, and more than two million copyright owners globally. It is one of the largest societies for authors of musical works in the world. Since 2007, GEMA has been represented in Brussels via a liaison office.


PRS for Music (in English)

PRS for Music welcomes the EU Commission's copyright reform proposals

The European Commission has today published their Digital Single Market copyright reform proposals, including a Directive of the European Parliament and Council on copyright in the 'Digital Single Market’.

The proposed Directive, alongside the ‘Regulation of the European Parliament and Council laying down rules on the exercise of copyright and related rights applicable to certain online transmission of broadcasting organisations and the retransmission of television and radio programmes’, represent the European Commission’s efforts to modernise the copyright framework in order to further realise the European Digital Single Market.

In announcing this morning’s publications President Juncker stated “Artists and creators are our [Europe’s] crown jewels” going on to say “I want journalists, publishers and authors to be paid fairly for their work.”

PRS for Music has championed the case for copyright reform to address the ‘transfer of value’ resulting from the ambiguity in the current legal framework. This ambiguity is enabling some online platforms, specifically user upload services, to generate vast revenues without fairly remunerating the creators, upon whose works their services depend.

In response to today’s publications, PRS for Music Chief Executive, Robert Ashcroft, said: “PRS for Music welcomes the Commission’s recognition of the critical ‘transfer of value’ issue and we acknowledge the clear intention to redress the current imbalance of interests between user upload platforms and rightsholders. The law must clearly establish that those user upload platforms that provide search and other functionality, as distinct from being mere hosts of content, require a license from rightsholders. The European Commission’s proposed new copyright Directive provides the framework for this essential legal clarity.”

Robert Ashcroft added, “Europe is our largest export market and, even outside of the European Union, its copyright framework will directly impact UK creator’s earnings. Therefore, we hope that the EU Parliament and Council will grasp this opportunity to establish a functioning, digital single market - as this is in the interests of all concerned: creators, consumers and platforms, new and established.”


SACD (in French)

DROIT D’AUTEUR : UNE RÉFORME QUI OUBLIE LES AUTEURS EUROPÉENS

La SACD a pris connaissance avec circonspection du projet de réforme du droit d’auteur présenté par la Commission européenne.

La Commission semble avoir entendu la mobilisation en faveur du droit d’auteur de certains pays, dont la France, et des créateurs européens, légitimement inquiets face aux menaces évoquées en 2014 de remettre en cause la territorialité des droits. Parce que le financement de la création audiovisuelle et cinématographique est étroitement lié à la possibilité de maintenir des exclusivités territoriales, toute remise en cause profonde du droit d’auteur mettrait en danger la diversité de la création et menacerait le droit de créer.

Pour autant, les auteurs resteront très vigilants et attentifs à ce que ni le projet de directive ni le projet de règlement concernant la directive câble et satellite, présentés ce jour également, ne reviennent en arrière sur la légitimité des exclusivités territoriales, qui sont un acquis pour la culture européenne.

Au-delà, la SACD regrette que cette réforme annoncée du droit d’auteur ne renforce nullement les droits des auteurs. Pourtant, il y a urgence : les conclusions de l’étude OPCA 2016 consacrées à la fiction et rendues publiques hier, justifient notamment l’adoption de mesures fortes, immédiates et concrètes pour associer les auteurs au succès de leurs oeuvres et encadrer une relation naturellement déséquilibrée entre les producteurs et les auteurs.

Or, les mesures annoncées par la Commission, à savoir une obligation de transparence, des mécanismes d’ajustement des contrats et des dispositifs de résolutions des conflits entre auteurs et producteurs, seront notoirement insuffisants. C’est certes un premier pas qui marque une évolution dans les réflexions de la Commission mais ce triptyque censé protéger les auteurs et garantir la transparence de l’exploitation risque fort de n’être que le triangle des Bermudes du droit des auteurs s’il n’est pas sérieusement renforcé.

La SACD propose à cet effet d’instaurer un droit inaliénable à rémunération pour tous les auteurs européens afin que les créateurs puissent être assurés de pouvoir percevoir une juste rémunération pour l’exploitation de leurs oeuvres partout en Europe, notamment sur les services en ligne. Ce droit serait une avancée réelle pour les auteurs et garantirait une égalité de traitement partout sur le territoire européen.

Les auteurs sont attachés à ce que leurs oeuvres soient vues. C’est pourquoi ils partagent avec la Commission européenne la volonté d’améliorer la disponibilité et la circulation des oeuvres en Europe. Mais, là encore, les bonnes intentions affichées ne sont pas accompagnées de dispositifs adéquats. L’une des mesures, défendue en France par la SACD et adoptée dans la récente loi sur la création, viserait à mettre à la charge de ceux qui détiennent les droits l’obligation de faire leurs meilleurs efforts pour assurer l’exploitation des oeuvres.

Pour les auteurs, cette obligation d’exploitation suivie des oeuvres est une condition essentielle pour enrichir l’offre légale sur les plateformes numériques et faciliter l’accès du public aux oeuvres.

La SACD attend donc du processus législatif à venir et de l’implication du Conseil Européen et du Parlement Européen, de nouveaux engagements en faveur des auteurs et une ambition renforcée pour améliorer l’exploitation des oeuvres et les rendre plus aisément disponibles.


La SCAM (in French)

Droit d’auteur et régulation des médias : la Commission rend sa copie. Non sans prudence…

La Scam prend acte des propositions de la Commission européenne sur son projet de réforme du droit d’auteur dans le marché unique numérique.

Le discours de la Commission a beaucoup évolué depuis un an et une réelle prise de conscience semble se dessiner notamment en tenant compte de certaines contraintes territoriales en matière de gestion des droits. Ou quand elle renforce timidement les obligations des hébergeurs. Cependant, au-delà des mots, il y a les actes. Si la réforme radicale annoncée à l’arrivée de la Commission Juncker semble enterrée et que les exceptions au droit d’auteur sont plus limitées que prévu, plusieurs menaces pèsent encore sur la protection de la création.

Seuls sont finalement concernés au titre des exceptions les usages non commerciaux dans les secteurs de la recherche, l’enseignement et la conservation du patrimoine, à des fins de promotion de l’innovation. A ce stade, il reste à démontrer que ces exceptions n’ouvrent en rien la boite de Pandore en amorçant une remise en cause des droits exclusifs. La Scam impliquée dans la défense des auteurs de l’écrit sera très vigilante sur ce point.

Dans le secteur audiovisuel, la Scam regrette vivement le silence pesant de la Commission sur un droit à rémunération géré collectivement par les sociétés pour les auteurs d’oeuvres audiovisuelles utilisées en ligne ; c’est la pierre angulaire de la protection des auteurs, défendue depuis plusieurs années par la SAA (Société des auteurs audiovisuels).

Par ailleurs, les trois mesures présentées dans le « triangle de transparence » (reddition des comptes, mécanismes de révision des contrats, mécanisme de règlement des conflits) existent déjà dans certains pays et s’avèrent d’une efficacité limitée.

Enfin, le principe de neutralité technologique retenu pour les règles applicables aux services de retransmission est une bonne chose, mais pourquoi la Commission s’est-elle abstenue d’éclaircir une bonne fois pour toutes la notion de communication au public mise à mal par la Cour de Justice de l’Union?

Quant à l’éventuelle mise en place d’un droit voisin des éditeurs de presse, ou peut s’interroger sur son opportunité. Il ne faudrait pas qu’il affaiblisse les droits des journalistes.

La Scam espère que le processus qui s’ouvre, notamment au sein du Parlement européen, permettra à son terme de garantir un régime protecteur aux auteurs qu’il s’agisse de leurs droits ou de leurs rémunérations.


SGAE (in Spanish)

Tímidos pasos de la UE para fortalecer los derechos de autor 

Las medidas propuestas hoy por la Comisión Europea reconocen la necesidad de fortalecer los derechos de autor pero no cumplen con las expectativas de los creadores

La Comisión Europea ha hecho público hoy un nuevo paquete de medidas que regulará los derechos de autor en la UE ( Copyright Package) y que, pese a reconocer la necesidad de fortalecer los derechos de autor y reequilibrar el valor en las explotaciones digitales, no cumple con las expectativas de los autores.

Aunque el documento refleja la intención de regular por primera vez el desequilibrio entre los beneficios económicos que obtienen las plataformas de servicios digitales y los creadores de contenidos, las medidas propuestas por la Comisión no logran resolver el problema actual. No obstante, la propuesta envía un claro mensaje a estas plataformas, respecto a su obligación de cumplir con la normativa de propiedad intelectual y poner fin a la actual distorsión que están provocando en el Mercado Único Digital. Es por lo tanto un primer paso en la buena dirección, sobre el que los creadores europeos tienen que seguir trabajando a partir de ahora con el Parlamento Europeo.

Por otro lado, respecto a los autores de las obras audiovisuales, la propuesta de directiva lamentablemente no establece un derecho de remuneración obligatoria, tal y como vienen reivindicando todas las sociedades de autores audiovisuales europeas, y como reconoce la legislación española. Ello supone una oportunidad perdida para armonizar los derechos a nivel europeo y corregir el grave menoscabo que se produce en los derechos de muchos de estos creadores en Europa.  [ Infografía situación de los profesionales en Europa].

Los autores y editores de la SGAE ya solicitaron el respaldo del Presidente de la Comisión, Jean-Claude Juncker, a través de una carta firmada por más de 22.000 autores europeos . La misiva recogió más de 2.000 firmas de socios de la SGAE, entre quienes están autores tan reconocidos como Joan Manuel Serrat, Fernando Trueba, Niña Pastori o Kiko Veneno, entre otros. 

La SGAE, junto con las organizaciones internacionales de las que forma parte en defensa de los derechos de sus socios, confían en que el texto sufra notables modificaciones y mejoras durante su tramitación Parlamentaria, hasta su definitiva aprobación, máxime teniendo en cuenta las palabras del propio Juncker durante su discurso de hoy en el debate sobre el estado de la Unión y referidas al sector cultural europeo: "Son las joyas de Europa, la creación de contenidos no es un pasatiempo, es una profesión y es parte de nuestra cultura europea"


Authors’ Group (in English)

STATEMENT FROM THE AUTHORS’ GROUP ON:

European Commission’s proposal for Directive of the European Parliament and of the Council on “Copyright in the Digital Single Market”

BRUSSELS, 14 September 2016

The Authors’ Group is Europe’s leading Authors’ network representing more than 500 000 authors, including writers, literary translators, composers, songwriters, journalists, photographers, film/TV directors and screenwriters in Europe. Attached to this statement is a list of the authors’ associations represented by the Authors’ Group.

Today the European Commission presented its proposal for a Directive on copyright in the Digital Single Market. The Authors’ Group welcomes the directive, in particular the proposal to address the key issue of creators’ weak bargaining position in their contractual relationships and fair remuneration in contracts.

The Authors’ Group supports the European Commission’s commitment to address problems related to the forced transfer of rights of authors to publishers, producers and broadcasters. Achieving a well-functioning market-place for copyright must start with establishing a system that allows fair contractual practices for authors and performers, who are affected by a weak bargaining position when assigning their rights to publishers, producers and broadcasters.

The introduction of a mandatory reporting obligation detailing the revenues generated and remuneration due will create more transparency and is a prerequisite for authors and performers to adjust unfair contractual agreements. These new provisions will constitute together with a dispute resolution mechanism an indispensable first step in order to create more sustainable conditions for Europe’s creators, who are the origin of Europe’s cultural and creative industries. However, authors need further mechanisms against unfair copyright contracts and the undersigning organizations are looking forward to working with the European Parliament and Council in this respect.

The Authors’ Group also welcomes the provisions of the directive clarifying the liability of online platforms but considers that substantial work remains to be done with regards to proportionate remuneration of authors, particularly for the online exploitation of their works.

The Authors’ Group looks forward to working constructively with all EU institutions and interested parties in this regard.


European Coalitions for Cultural Diversity (CEDC) (in English & French)

DRAFT REPORT ON THE AUDIOVISUAL MEDIA SERVICES DIRECTIVE: AN AMBITIOUS AND WELCOME PROPOSAL

The European Coalitions for Cultural Diversity congratulate the co-rapporteurs Sabine Verheyen and Petra Kammerevert, from the Committee on Culture and Education at the European Parliament, for their draft report on the Audiovisual Media Services directive. The text shows ambition in wishing to truly promote the European works and to reinforce the responsibility of video sharing platforms.

In particular, the ECCD are pleased with the proposal of the two MEPs to rise to 30%, as opposed to 20% in the text of the European Commission, the rate of European works in the catalogues of Video-on-demand providers. It is right to recommend this increased proportion of European works, which is now set at a level close to the current reality of the audiovisual market.

However, the ECCD suggest progressively increasing this threshold to 40% 3 years after the implementation of the directive, in order to ensure a level playing field with TV channels (whose rate is set at 50%), while giving some time to the stakeholders to adapt.

In addition the rapporteurs’ draft report goes beyond what the EC has proposed for the regulation of video sharing platforms and proposes to put an end to the nearly complete lack of responsibility currently ensured by the 2000 E-commerce directive. The ECCD encourage MEPs to question the responsibility of these new providers towards creation, cultural works, and their diversity, as part of the revision of the AVMS directive.

In order to strengthen these positive dynamics, the ECCD recommend improving other points of the text: to avoid any abusive bypassing of the rules on promotion of European creation, the article 13 in particular should be clarified with respect to the prominence of European works as well as to the exemptions for thematic services and those services with low revenues.

Finally, the European Coalitions wish to emphasise that films directed by women still lack visibility and need far more support, in particular in the digital environment, as highlighted in a recent report by EWA on gender equality2. The revision of the AVSM directive should also carry a positive commitment in favour of the representation of women and the works that they create in the audiovisual field.

PROJET DE RAPPORT SUR LA DIRECTIVE SERVICES DE MÉDIAS AUDIOVISUELS : UNE PROPOSITION AMBITIEUSE ET BIENVENUE

Les Coalitions européennes pour la Diversité Culturelle félicitent les co-rapporteures Sabine Verheyen et Petra Kammerevert, de la commission culture et éducation du Parlement européen, pour leur projet de rapport sur la directive Services de Médias Audiovisuels. Le texte fait preuve d’ambition pour promouvoir les oeuvres européennes et renforcer la responsabilité des plateformes de partage de vidéos.

En particulier, les CEDC se réjouissent de la proposition des deux députés de relever à 30 %, contre 20 % dans le texte de la Commission européenne, le taux d’oeuvres européennes dans les catalogues des services de Vidéo-A-la-Demande. Cette proportion accrue d’oeuvres européennes, fixée à un niveau désormais plus proche de la réalité actuelle du marché audiovisuel, va dans le bon sens.

Les CEDC suggèrent toutefois de relever progressivement ce seuil pour le porter à 40% après 3 ans de mise en oeuvre de la directive, afin d’assurer une plus grande égalité de traitement avec les chaines de télévision (dont le taux est à 50%), tout en laissant le temps aux acteurs du marché de s’adapter.

Par ailleurs, le projet des rapporteures envisage d’aller plus loin dans la régulation des plateformes de partage de vidéo et de sortir de l’irresponsabilité quasi-totale que leur garantit aujourd’hui la directive e-commerce de 2000. Les CEDC encouragent les parlementaires à s’interroger, dans le cadre de la révision de la directive SMA, sur la responsabilité de ces nouveaux services à l’égard de la création, des oeuvres et de leur diversité.

Afin de conforter cette dynamique positive, les CEDC recommandent l’amélioration d’autres points du texte: afin d’éviter tout contournement abusif des règles de promotion de la création européenne, l’article 13 en particulier devrait être précisé quant aux modalités de mise en valeur des oeuvres européennes ainsi aux exceptions prévues pour les services thématiques et ceux générant des revenus faibles. Enfin, les Coalitions européennes tiennent à rappeler que les films réalisés par des femmes manquent encore malheureusement de visibilité et ont besoin d’un plus grand soutien, particulièrement dans l’environnement numérique, comme souligné récemment dans un rapport

d’EWA sur l’égalité des genres1. La révision de la directive SMA doit aussi porter un engagement positif en faveur de la représentation des femmes et des oeuvres qu’elles créent dans le paysage audiovisuel.


Independent Music Publishers Forum (IMPF) (in English)

Independent Music Publishers say European Commission’s copyright package needs to be much stronger for songwriters, composers and music publishers across Europe to get fair pay

Brussels, 14 September 2016; The Independent Music Publishers Forum (IMPF) representing indie music publishers worldwide, expressed disappointment with the EU Copyright Package launched today. While acknowledging that there is a new onus on Internet Service Providers in the Directive, nevertheless IMPF said that the obligations of online platforms fall far below the standard required to ensure effective remuneration and protection for composers and authors.

“The provisions designed to address the issues are not sufficiently robust or concise and the package does not give adequate direction to member states”, commented Pierre Mossiat, President of IMPF. “Without clear regulatory guidance the interests of big business will continue to jeopardize the livelihoods of songwriters all around Europe.”

While timely information and transparency obligations are welcomed, along with the exceptions for scientific research, teaching and cultural heritage, IMPF believes stronger and more concrete provisions are needed to address the Transfer of Value issue as the obligation on ISPs is weak.

“Transfer of value or the Value Gap is about achieving a decent earning for creators from large platforms, such as YouTube, that benefit financially and disproportionately from the creative work of artists. Failing to address this adequately, endangers the livelihoods of creators and at the same time, compromises the freedom of consumers, as they need to have broad access to legal and diverse cultural content”, added Mossiat.

“The bottom line is that authors and composers must be compensated for their work. This much anticipated Copyright Package, while a step in the right direction, has quite some way to go to achieve the level of compensation for the use of their work that songwriters and indie music publishers, the core small businesses in the creative music field in Europe, need”, he concluded.